RÅKNA-CITY

Skjutning

 
Är ju en 25-årig man som blivit skjuten i Hyltebruk i natt. Helt fruktansvärt såklart men inte särskilt oväntat. Klimatet i byn har hårdnat och det händer mer och mer för varje månad som går.
Det som förvånar mig en aning är när man läser flödet på sociala medier över det som hänt. Vissa är totalt oförstående att något som här kan hända och anser att det som sker i Hylte enligt dom bara handlar om krossade rutor då och då och mest pojkstreck. Vart håller ni hus då undrar jag om ni inte märker hur det egentligen är i Hylte? Sitter ni bara i en sandlåda med era kids och det värsta som händer i era liv är att en katt bajsar i den??? Kom ut i samhället efter klockan 22:00 och åk runt på fler gator än er egen så kanske ni märker att det inte alls är en idyll alla gånger. Det säljs knark i skolan på skoltid, min grabb blev hotat av en kille som siktade på honom med en soft air gun, det vandaliseras både här och där varenda vecka, det springer konstigt folk och bankar på hos folk och spottar på den som inte vill skänka pengar, det själs saker och gäng slåss. Våra lastbilar har fått skit slängda i tanken och grabbens epa hade skruvar instoppade i mönstret på sina däck för att han skulle få punktering när han körde iväg. Vi kör aldrig iväg här hemma utan att kolla bilarna innan. Den som inte märkt av allt som händer lever enligt mig med skygglappar och kanske skulle öppna ögonen för det sker mer i ditt närområde än på ett hem och skola möte.
Fanns några tappra som körde runt på nätterna för att vara dom extra ögonen åt byborna men då responsen från lokalinvånarna var så uselt och i slutändan engagemanget från polisen så gav dessa personer till slut upp.
SORGLIGT!!!!
Hoppas grabben som blev skjuten klarar sig,,, hörde att hans skador var alvarliga och att vi inte ska behöva leva i vilda västern framöver.

(...och för att slippa en massa spekulationer så förtydligar jag att jag menar INGEN specifik person i mitt inlägg så ingen tar illa vid sig. Det är bara mina egna tankar och funderingar.)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Helen
skriven :

Jag flyttade från Hyltebruk för 15 är sedan och besöker vännerna där ungefär en gång om året. Ingenting skulle få mig att flytta tillbaka. Det gamla Hylte existerar inte längre. Nu är platsen mångkulturell och samhället har förvandlats när gamla byggnader har rivits och nytt har tillkommit. Jag såg någon som låg och sov utomhus i en hög med skräp relativt centralt!
Man vet inte riktigt vilken världsdel Hylte tillhör längre..



Svar: Så sant det du skriver. Klimatet är helt annorlunda... det bubblar liksom under ytan.Känner mig inte riktigt hemma i min egen by.
Ellen