RÅKNA-CITY

Fästinghalsband

Rasspecialen i Norrvidinge blir av i alla fall. Själv tror jag inte vi har någon chans när Knodden har bulor lite varstans på kroppen efter dom jävla fästingarna. Har lärt mig att fästing på engelska heter "Tick" så om den utländska domaren frågar om hunden har en hjärntumör så kan jag säga fästing.
Har ju kört med fästingshalsband men jag vet inte om jag tycker dom funkar så bra som dom gjort förr. Ozzy har nästan aldrig haft fästingar innan men nu fastnar dom jävla äckliga skitdjuren på hundarna i alla fall och sedan sitter dom där och torkar bort. Hundarna kliar där och ibland sliter dom bort lite av fästingen och resten blir kvar. Hmmm kan ju inte vara så nyttigt eller?!
Knodden tycker jag har kräkt mer sedan han fick på sig sitt halsband. I natt när Knodden låg på sovrumsgolvet och spydde så åkte det jäkla bandet av. Vill inte riskera att hunden blir sjuk.
Nu har jag bestämmt mig för att leta upp hur man gör eget fästingmedel.... eller är det någon som har något annat förslag? Kanske något naturpreparat av något slag? Hörde av en person igår att han ger sina hundar vitlök och att fästingarna inte gillar det. Själv har jag hört att all lök är farligt för hundarna och att dom kan dö av det men personen i fråga hade gjort detta i 20 år så jag antar att vitlök i små doser inte är någon fara.
Ha en bra fredag på er allihopa!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 susann
skriven :

Finns väl nåt som man droppar i nacken eller ? Hör på apoteket eller på hälsokost!

2 Anonym
skriven :

Om hunden äter d så kan du peppra på vitlökspulver på hundmaten! D tror jag inte e nån fara! Men du får en hund som luktar grek!

3 Emma
skriven :

Har hört att det finns något slags medel som luktar citron som fästingar inte tycker om!!! Vet inte vart jag hört de men prova med hälsokosten, för de va nåt naturligt preparat=) Lycka till! Kram Emma

4 Jane
skriven :

Jag har kört med dropparna i alla år och inte en fästing kommer. Än har jag inte börjat med det i år utan har nu ett halsband på Busan som jag köpte i djuraffären vid lilla torg i Halmstad. Har funkat kanonbra det oxå. Inga fästingar än i år.

5 susanne
skriven :

Jag har haft det halsbandet som finns på granngården,det har funkat"nästan"S(hade 2 fästingar)

Det stinker iaf citron...

Ha en nice helg!!!(Jag jobbar:-)

6 Katarina
skriven :

Ang fästingmedel så kan jag ju inte använda varken droppar el de "riktiga" halsbanden eftersom de inte ska användas på collie då de inte tål dem. De kan alltså dö av dem. Förra året använde jag Granngårdens halsband, visserligen satte sig väl något färre fästingar men i det stora hela ganska verkningslöst. Man ska också vara på det klara med att de "ofarliga" halsbanden ofta ger värre biverkningar än de man köper på Apoteket så det handlar om att vara observant.

För egen del har jag insett att det bara är att fortsätta plocka helt enkelt. Tyvärr har vi gott om dem här och med fyra hundar och två katter så blir det en och annan. Varje dag under lååång tid. Fast det blir rutin, har gjort detta varje säsong i 25 år nu...Lyckligtvis har aldrig någon hund blivit sjuk men jag förstår ju att man haft tur också då med tanke på hur utbrett problemet är.

Blandningen man gör själv har jag nedskriven nånstans (ska se om jag hittar det) men nackdelen är att du måste spraya hundarna varje gång de ska gå ut. Bor man på landet som jag och hundarna flänger ut och in hela dagarna så tröttnar man snart på det antar jag.

Nu ska vi i alla fall hålla tummarna för er i helgen, lycka till!