RÅKNA-CITY

Karlar i ett nötskal

Funderar lite på min karl i huset.... Idag blev han jätteirriterad för att Knodden skäller på folk som går förbi huset. Han tycker det är "pinsamt" när han inte kan få tyst på honom. Med den andra hunden kan man ju ge komandon till höger och vänster och han lyssnar nästan alltid fast med Knodden är det en helt annan femma. Jag anser att man får vad man förtjänar och med det menar jag att tränar man inte hunden så får man inga resultat heller. Med Ozzy gick vi en massa kurser plus att vi körde mycket lydnad hemma och det har ju gett resultat medan med Knodden har vi gått valpkursen och sedan inte haft samma kraft att fortsätta hemma. Sedan skiljer det ju markant mellan hund och hund oxå. Blandrasen är enklare. Han är mycket mer lyhörd medan vår Leonberger är mer egen på något vis... i alla fall vår Leonberger. HAHAHA!
Själv har jag inte så ont av alla hans nycker utan tycker det är en del av hans charm. Visst tycker jag också att bajs i sängarna inte är okej men man kan ju inte gärna komma hem och börja gorma åt något som kanske kan ha hänt för flera timmar sedan.
Föreslog för maken idag att vi kunde anmäla Knodden till en lydnadskurs hos våran "hundfröken" Johanna. Jag jobbar ju varannan helg så jag tyckte vi kunde gå varannan gång med honom så vi får lite ny inspiration att träna osv. Maken tyckte dock att vi vet hur vi ska göra så det var minsann ingen idé. Hmmm???
Jag tror det är såhär.... maken vill att JAG ska träna hunden som jag gjort med den andra så att han själv bara ska kunna ge komandon till höger och vänster så han inte tappar ansiktet inför folk. Är ju så mycket enklare att någon annan gör jobbet eller vadå?
Själv tränar jag inget specellt med våra hundar annat än i den vanliga vardagen. Går inte ut för att träna hund utan tränar i dom situationer som uppstår.
Med Knodden gör jag så att tex när jag ropar på honom när han är ute och han inte kommer så går jag bara och öppnar skafferidörren och vipps så kommer han för då vet han att han får godis. Inte så jättebesvärligt men inget som Bobbe kan ta efter. Nä han vill kunna ropa "Hitler-komandon" och så ska hunden lyda. HAHAHA tror stackars Bobbe skulle sattsat på en helt annan hundras om han tror det ska fungera eller anske börja träna lite med hundstackarn så han fattar vad husse vill när han står och gapar på honom..
Leobnberger är inte dumma och tröga hundar. Finns många hundar av rasen som är lydnadsproffs eller tränade för livräddning osv men dom är lite egna och kan vara småbesvärliga att få att göra som man vill om dom inte just i det ögonblicket känner för samma sak som du vill.

Jag älskar min Leonberger för den han är och vill husse ha ett lydnadslejon får han banne mig lägga manken till!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Ann-Sophie
skriven :

Skönt att läsa att fler än min Leonberger skäller!! Hahaha! ;)