RÅKNA-CITY

Karisma hundutbildning

I helgen har jag varit på en nybörjarkurs hos Karisma hundutbildning i Mölndal.

Måste säga att jag är djupt imponerad över föredraget och på vad som lärdes ut. Tar lite för lång tid att förklara allt men i grund och botten går allt ut på att man utgår från vargen och dennas beteende. Vi hussar/mattar har ju en förkärlek att läsa böcker och gå en massa kurser för att bli dom perfekta hundägarna och detta leder i många fall bara till stress hos alla parter och en massa olika knep för att lära hunden det man vill att den ska kunna. Hos Karisma anser man att genom att coola ner sitt sätt och göra rätt från början ska man inte behöva en massa komandon, stressade hundar och en massa måsten,,,, Fortsättning följer. Ska på nästa kurs på söndag och jag ser så fram emot det. Är ju lite långt att åka till Mölndal (ca 13 mil) men det är det verkligen värt.

Ser nu att min Knodden skulle kunna bli en exakt lika stressad hund som Knodden om jag inte drar i nödbromsen snart. Han har tex blivit könsmogen alldeles för tidigt och det kan vara ett tecken på en viss stress.

Kan erkänna att man som hundägare känner sig skyldig att man har två småstressade hundar och man känner att man "gjort" dom sådana men samtidigt är det inte lätt att se om man inte vet vad man ska titta på alla gånger. Miljön där man bor är en stor orsak och stress är inte bara en pipig och överenergisk hund utan kan vara så mycket mer.

Fortsättning förljer....
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

13 mil känns ganska långt ja men det märks att kursen redan gett dig mycket! Kämpa på nu så ska du se att du uppnår resultat och förändring.