RÅKNA-CITY

Snöröjare

Okej om du är en av dom som alltid gnäller över snöplogens frånvaro eller klagar för att just din väg alltid är skottad sist.... SLUTA LÄS NU!!!!!
Själv lever jag tillsammans med en person som skottat både stora som små vägar runt omkring Hylte samhälle i en massa år och jag kan bli sååå trött på allt gnäll angående detta explosiva ämne SNÖRÖJNING.

* Plogbilen bestämmer oftast inte själv när den ska börja röja snön. Ringer en person från vägverket eller kommunen och ger klartecken.

* Plogbilen kör oftast efter ett körschema för att rundan ska stämma med korsningar och för att alla vägarna ska bli plogade över huvud taget. Han sitter inte och planerar på pin kiv att en viss väg minsann ska få röjt sist.

* Plogbilen kan inte ta hänsyn till alla postlådor och in/utfarter som varje fastighetsägare har för då skulle det aldrig bli färdigskottat och han återkommer inte efter några timmar för att han gillar att fixa en ny vall.

* Det finns lagar och regler för hur mycket snö det måste vara innan plogbilen måste skotta och hur länge efter ett snöfall det behöver ta innan plogbilen måste ge sig ut. Någon måste vara sist på rundan så är det bara. Finns inte hur mycket folk som helst att sätta in när det snöar utan bara ett visst antal och dom människorna kan inte klona sig och vara i hela samhället samtidigt.

Gnäll om att folk inte kan ta sig till affärer och handla för att plogbilen inte kommit till dom och skottat är löjligt. Har man så lite mat i sitt hem så det absolut inte kan klara sig tills det är plogat lever i misär.
Att inte folk får posten en enda dag för att inte postbilen kommit fram är väl inte hela världen. Bli glad ni slipper se alla räkningar en dag istället.

Folk kan gnälla över allt. Först gnäller dom för att den inte kommer och sedan gnälls det för att den kommer igen och gör att folk får skotta. Herregud!
Har hört folk som klagar för att det gnisstrar under plogen och dom var rädda att det skulle börja brinna. Öhhh svårt att få fyr på blöt snö liksom.

Tror folk får tagga ner en aning när det gäller snön. Den kommer vare sig man vill eller inte och sedan får man bara ta dagen som den kommer. Förstår att folk som ska till läkartider eller har viktiga ställen dom måste ta sig till kan bli frustrerade över att det inte är skottat men andra gnällisar har jag inget till övers för.

Så nu har jag fått gnälla lite oxå och förstår nu varför folk gillar det... ÄR EN UNDERBAR KÄNSLA!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Micke
skriven :

Förstår också att de har mycket o göra o jag e glad att de kommer, men samtidigt har de betlat för det och det är ingen som tvingar dom. O på tal om vallar, det e högst beroende på vem det är som kör, Vi har två som kör samma traktor här hemma och det är väldig skillnad på vem som har varit här. Att det blir en liten vall är oundvikligt, men när halva garageuppfarten är täckt av ett par dm packad hård snö tycker man kanske att vederbörande bör se över sin körning. Dessutom finns det sätt att undvika vallar utanför garageinfarter o postlådor, beror bara på hur lat föraren är.



Håller med dig, var gött o få gnälla lite

2 ELLEN
skriven :

Betalt för det??? Jo men bara för att man har betalt för det så innebär det ju inte att man ska skotta varenda ingång till garageuppfarterna åt folk. Det ingår inte i deras arbete!

Hur anser du dom ska köra för att det inte ska bli en vall? Skotta så grannen mitt emot får den istället eller att vallen hamnar mitt i gatan? Vet inte hur du anser dom ska göra för att trolla bort vallen?

Tror inte shauffören är lat men när gnälliga människor väntar på att det ska bli plogat å kan man ju inte fisa runt hos en person hur länge som helst för då gnälls det från annat håll att dom aldrig kommer.

Japp ASGÖTT o gnälla! Löve it! HAHAHA!!!!!

Håll ut nu kommer snart våren... känner jag i dom gamla knäna!

3 micke
skriven :

Halloj



Jag ger mig inte Ellen ;-)



Det handlar inte om att dom skall skotta garageinfarter åt folk, det handlar om att inte göra det värre än vad det behöver vara. Är fullt införstådd med att det bildas en liten vall eller kommer "stänk" när man plogar.



Men det finns saker som dom kan göra för att inte lägga folks egendomer under kilovis med packad snö :-)



Det finns t e x som en sarg som man kan sätta på sidan på plogbladet som chauffören, med hjälp av en spak eller knapp, kan fälla ner när han eller hon passerar en garageinfart, på det sättet riktas "snöstänket" mer rakt fram. Dessutom kan han eller hon räta upp bladet lite mera när man passerar en garageinfart. Men då måste man ju sätta på denna sarg eller dra i spaken så att bladet rätas...det är detta jag menar med att vara lat.



(Informationen kommer från en väldigt säker källa anställd på kommunens gatukontor :)



En liten parentes kan ju oxå vara att den som kör inte behöver ta sats längst upp i backen där vi bor för att lagom när dom passerar vårt hur spränga ljudvallen. På fullaste allvar så hade vi snöstänk från plogningen på vår garageport förra året. Ett snökast på vadå, 4-5 meter ?? Ju snabbare dom kör desto mer stänker det....

dessutom e de ju livsfarligt om en unge eller hund skulle springa ut i gatan...



Jag gick ut 10 över sex i morse och kom in 5 i sju...45 min för att över huvudtaget kunna få ut bilen på gatan.

Dessutom var garageinfarten och vägen framför brevlådan klinsikt skottad :-) i går kväll. Någon gång sent i gårkväll eller i natt har plogen lagt upp denna vall vilket gjorde att jag fick hämta min tidning i en snödriva eftersom tidningsbudet inte kom fram till lådan. Jag kom in genomsvett med ont i nacken och med en dyngsur tidning, allt tack vare "vägens riddare".



Så i dag känner jag väldigt mycket för att gnälla på snöröjarna. Mina skattepengar betalar snöröjningen, därför tycker jag man kan ställa krav på hur den utförs....



Puh Jag får ont i fingrarna för jag trycker så hårt på tangenterna när jag skriver om det här asg

Måste lugna ner mig nu haha :-)



Gillar det här med o få gnälla...tror jag skall börja skriva insändare i HP med..allt i sann gnällaranda :-)



Hälsa bobbe att hans produktionsrapports-excelfils problem ( säg de fort om du kan ) e ute på problemlösningsturné. Har hört mig för med ett par "experter" som skall återkomma till mig.



// Micke "Hörntanden" Winge



4 Ellen
skriven :

Hahhahaha Micke du é la goooo!!!! Du har just nu rekordet för längsta kommentaren på min blogg. Grattis!!!!

När jag hörde om dina krämpor för att skotta och hämta tidningen förstår jag att din snöröjarupplevelse dom sista dagarna har varit fruktansvärd och jag börjar tycka riktigt synd om dig.

Ger mig pyttelite i diskutionen... men bara pyttepyttelite.

NEJ snöplogen måste inte spränga ljudvallar eller ta sats i backen på din gata... HÅLLER MED! ;-) Måste ju vara trafiksäkert i ett bostadsområde.

Ja jag ska hälsa maken att det dära fil-rapport-brevet-vad-det-nu-är-för-nåt är på en resa och ska hälsa på dig sen... blev det rätt?

//Fru Carlsson i böjen

5 Micke
skriven :

Hahah Tackar !!! Känns skönt att ha knipit det rekordet, det är så många jag vill tacka för det här.... bla bla bla..... :-)



Behövde någonstans att ventilera allt det där som bubblade upp i en 10 över 6 i går morse, så när jag hittade ditt blogginlägg var det kört.



Hahahaha det är rätt roligt för det är väl ingen i hela världen ( förutom du o jag då ) som bryr sig om det som JAG skriver här, men det kändes så jävla skönt o få ösa skit över snöröjningen ändå hahah.

Man kan säga att din blogg sänkte mitt blodtryck igår....TACK FÖR DET.



// Micke "Numera i Nirvana" Winge



6 Ellen
skriven :

Nä men det är ju så underbart med bloggen för där kan jag skriva om vad jag vill utan att någon kan göra nåt åt det. Himla skönt att avreagera sig där ibland. Gött att ditt blodtryck kom på rätt köl pga min blogg... hehehehe!

Har du nåt nytt förslag på ämne som kan trigga igång folkmassan?

Ha en trevlig helg!!!