RÅKNA-CITY

Hundägare

Man läser mycket om lösspringande hundar, hundägare som inte plockar upp bajs efter sin hund, aggresiva hundar, hundbad mm. Som hundägare så reagerar man på hur andra beter sig och ibland skäms man för att gå ut med sin hund för att det verkar som om alla drar oss över samma kant. Ibland känns det också som om det går lite väl långt med alla regler som vi hundägare ska hålla oss till.

Såhär tycker jag:

* Hundar borde få vara med på stranden om dom hålls kopplade och hundägare plockar bajs efter sina jyckar. Anser inte att barnbajs är roligare att trampa i än hundbajs och gissar att många kissar i vattnet vilket inte en hund skulle göra.

* Hundar borde få gå lösa i skog och mark hela året om hundägaren har sån pli på vovven att den kan bli inkallad direkt. Jakthundar får ju ränna som galningar hela året lösa så vad är skillnaden?

* Man ska plocka upp efter sin hund om det är så att hunden bajsar på en trotoar eller där barn brukar leka. Däremot så anser jag inte att ett dike är en plats där folk brukar gå men brukar ändå bli ombedd att plocka upp efter den jävla hunden.

* Cyklar man med en hund så ska hunden trava och inte rusa som en galning efter cyklen.

* Om en hund visar tecken på aggresivitet måste en hundägare göra åtgärder mot detta antingen i koppeltvång, munkorgstvång eller genom träning och i slutändan avlivning om det beteendet skulle upprepas.

* Barn borde inte få gå med hundar som dom inte kan hantera.

* Borde vara fler kontroller på hundägare att dom tar sitt ansvar när det gäller hur länge en hund får vara ensam hemma. Vet t ex om många hundar som sitter i sina hundgårdar hela dagarna ensamma.

Jaha så tycker jag. Himla skönt med en blogg där man kan få skriva om vad man vill utan att någon lägger sig i och kunna ventilera ämnen som ligger en varmt om hjärtat. Någon som  har åsikter?

Vill passa på att tacka en person som min hund Ozzy varnade i armen en gång. Han tog det helt suveränt och blev inte helt galen på varken mig eller hunden. Själv skämdes jag för Ozzy´s räkning och blev samtidigt rädd för hans beteende. Är ju det värsta som kan hända att ens hund biter en annan person. Nu när jag vet vad min hund går för så har jag stenkoll på honom, har han endast lös i grushålor eller på andra ödsliga ställen och låter han inte hälsa på folk hur som helst. TACK FÖR ATT VI FICK EN ANDRA CHANS!!!


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 magnus(macken)
skriven :

hur går det med din byracka(ozzy)? finns ingen anledning att bli galen på varken dig eller din dog. antar att det var för att han inte var helt frisk vid det tillfället, men jag aktar mig för han hedanefter!hahaha

2 Jessica
skriven :

Äh är väl bara att spänna fast en påse där bak så kan ju doggarna springa fritt i stan :)